Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2020

Νομίζω ότι όλα τα τραγούδια και οι μουσικές είναι έτοιμα να φύγουν από κοντά μας από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας τους. Το μοίρασμα είναι ο προορισμός τους, όχι το συρτάρι.- Η Αρετή Κοκκίνου μιλάει στο NLP RADIO




Αρετή ξεκίνησες την ενασχόληση σου με τη μουσική σε μικρή ηλικία με σπουδές κιθάρας. Ποια ήταν τα πρώτα ερεθίσματα που σε οδήγησαν από τόσο νωρίς να ασχοληθείς μαζί της;

Ειλικρινά, δεν θυμάμαι. Από πολύ μικρή ηλικία με γοήτευε κάθε ήχος και μελωδία, και γρήγορα ζήτησα να μάθω κάποιο όργανο. Εισακούστηκα στα δέκα μου χρόνια, ευτυχώς.


Διαβάζουμε ότι στη συνέχεια έκανες και μαθήματα ηλεκτρικής κιθάρας με τον θρυλικό Γιάννη  Δρόλαπα. Πως βίωσες αυτή την εμπειρία και ποια η σχέση μου ευρύτερα με την rock μουσική;

Η  rock μουσική, που τότε ήταν και αρκετά δημοφιλής, με εντυπωσίασε ιδιαίτερα στα   πρώτα φοιτητικά μου χρόνια οπότε και αποφάσισα να πιάσω ηλεκτρική κιθάρα, ακούγοντας κι ένα σωρό βινύλια. Για το Γιάννη Δρόλαπα  μου μίλησε συμφοιτητής μου που έκανε μαθήματα μαζί του. Τον είδα και σε ένα  live , τον θαύμασα πολύ και  αποφάσισα  ότι αυτός θα ήταν ο δάσκαλός μου και όχι άλλος. Του χρωστάω πολλά.


Αργότερα σπούδασες και σύνθεση στο Ωδείο Athenaeum με δάσκαλο τον Χρήστο Αναστασίου. Πότε κατάλαβες ότι η σύνθεση είναι ο δρόμος που θέλεις να ακολουθήσεις στη μουσική; Το “μικρόβιο” της δημιουργίας το είχες από μικρή σκαλίζοντας πρωτόλεια τραγούδια στη κιθάρα ή σου προέκυψε σαν ανάγκη αργότερα;

Το γνώριμο “σκάλισμα” που αναφέρετε άρχισε από πολύ νωρίς. 'Ομως, δεν ντρέπομαι να  πω ότι δεν γνώριζα πολλά για το τί σημαίνει σύνθεση και μουσικές σπουδές και κινήθηκα κυρίως με το ένστικτο. Αργότερα κατάλαβα ότι πολλά πράγματα από αυτά που ήθελα να παίξω ή να γράψω χρειάζονταν πιο βαθιά γνώση. Έτσι πήγα στον υπέροχο συνθέτη και δάσκαλο Χρήστο Αναστασίου. Με την καθοδήγησή του έφτασα μέχρι και το δίπλωμα σύνθεσης, μια διαδικασία που μου άνοιξε δρόμους στη σκέψη. Και είναι πολλά ακόμα εκείνα που δεν γνωρίζω και δεν ξέρω αν προλαβαίνω να τα μάθω σε αυτή τη ζωή.


Ποιες είναι οι κυριότερες επιρροές σου και ποιοι οι δημιουργοί που “ακούς” στη μουσική σου;

Πραγματικά δεν μπορώ να απαντήσω πολύ συγκεκριμένα. Υπήρχαν εποχές που άκουγα το οτιδήποτε. Από κλασσικούς δυτικούς συνθέτες μέχρι ethnic και jazz, από εμπορική μουσική μέχρι avant garde έργα ελληνικά και μη. Το κάθε τι μπορεί να τροφοδοτήσει τη “βάση δεδομένων”  μας, πολλές φορές με αναπάντεχο τρόπο. Εκτός από τη μουσική ακρόαση θεωρώ ότι η επαφή με την λογοτεχνία και την Τέχνη καλλιεργεί την αισθητική και τροφοδοτεί την έμπνευση.



 Ένα τραγούδι πως “έρχεται”; Και ποια είναι η στιγμή που νιώθεις ότι έφτασε η ώρα να φύγει από κοντά σου και να ξεκινήσει το ταξίδι του;
Όπως έχω αναφέρει και σε άλλες περιστάσεις, ένας στίχος που θα με αγγίξει είναι κυρίαρχη έμπνευση για εμένα, όσον αφορά τα τραγούδια. Για τις ορχηστρικές μουσικές τα ερεθίσματα ποικίλα. Κάποιο ποίημα, κάποιο συναίσθημα, κάποιο ιδιαίτερο άκουσμα. Η “αρχιτεκτονική μελέτη” της μουσικής ακολουθεί.
Στο cd  μου  με τίτλο “Η Ζωή στο Βασίλειο του Τίποτα”,  με ερμηνεύτρια τη Θέλμα Καραγιάννη υπάρχει το “Πώς τα γράφουν τα τραγούδια”, που καταγίνεται με τα κίνητρα και την κατάληξη της δημιουργίας.
Νομίζω ότι όλα τα τραγούδια και οι μουσικές είναι έτοιμα να φύγουν από κοντά μας από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας τους. Το μοίρασμα είναι ο προορισμός τους, όχι το συρτάρι. Αν δεν νιώθω έτοιμη να μοιραστώ ένα τραγούδι σημαίνει ότι μάλλον δεν μου αρέσει αρκετά αυτό που έφτιαξα.



Και στις προσωπικές σου δουλειές αλλά και σε ευρύτερες συνεργασίες έχεις δουλέψει με μια  πλειάδα γνωστών αλλά και λιγότερο γνωστών καλλιτεχνών. Ποια είναι τα προσωπικά σου κριτήρια επιλογής σε αυτές τις συνεργασίες και ποια στοιχεία πιστεύεις είναι αυτά που θα κάνουν κάποιον αντιστοίχως να σε επιλέξει;

Στην αρχή η αλήθεια είναι ότι, καθώς έπαιζα και για λόγους βιοποριστικούς, δεν επέλεγα συνεργάτες αλλά κυνηγούσα απλώς τη δουλειά. Ευτυχώς γνωρίστηκα με κάποιους αξιόλογους καλλιτέχνες, με τους οποίους ξεκίνησα πιο ποιοτικές δουλειές. Εκείνη την εποχή έβαλα στόχο να έχω ως προτεραιότητα εκείνο που θεωρούσα καλλιτεχνικά ενδιαφέρον και δε μετάνοιωσα ποτέ γι αυτό. Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, πιστεύω πως στην επιλογή των συνεργατών στον καλλιτεχνικό χώρο πέρα από τα στυλιστικά και καλλιτεχνικά κριτήρια παίζει ρόλο και η κοινή νοοτροπία σε θέματα τρόπου εργασίας και οργάνωσης. Η σωστή προετοιμασία  είναι σημαντική για μένα, παράλληλα με τη μουσικότητα και τη φαντασία.


Ποια ή ποιες συνεργασίες θεωρείς ως τώρα ότι ήταν οι πιο σημαντικές και κομβικές στη πορεία σου;
Οι συνεργασίες μου με τους στιχουργούς και ποιητές που μελοποίησα, χωρίς να υποτιμώ τους ερμηνευτές. Επίσης η αρχή της συνεργασίας μου με τον κόσμο του θεάτρου που συνεχίζεται ως σήμερα. Δεν αναφέρω ονόματα για να μην αδικήσω κανέναν, εξάλλου ο κάθε συνεργάτης ήταν και είναι μια ξεχωριστή εμπειρία.


Υπάρχουν κάποιοι καλλιτέχνες “απωθημένο” που θα ήθελες κάποια στιγμή να δουλέψεις μαζί τους ή αυτό είναι κάτι που δεν σε απασχολεί ιδιαίτερα σαν σκέψη;
           
Τα απωθημένα μου αφορούν κυρίως project, όχι καλλιτέχνες παρόλο που πολλούς έχω             θαυμάσει και εξακολουθώ να θαυμάζω.



Έχεις διατελέσει ραδιοφωνική παραγωγός και έχεις συνεργαστεί με μουσικό ιντερνετικό περιοδικό. Άρα πέρα από την εμπειρία σου ως μουσικός, γνωρίζεις σε μεγάλο βαθμό την σύγχρονη ελληνική μουσική σκηνή και το πως λειτουργεί. Ποιες θεωρείς ότι είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σήμερα οι δημιουργοί και οι μουσικοί; Και τι σε κάνει ενδεχομένως να αισιοδοξείς;

Ωραία ερώτηση.... Για έναν επαγγελματία εκτελεστή μουσικής ο βιοπορισμός ήταν, κατά τα λεγόμενα, ευκολότερος παλαιότερα.. προ..”κρίσης”.  Για ένα νέο δημιουργό που ξεκινά από το τίποτα οι δυσκολίες ήταν πολλές και την εποχή των δισκογραφικών εταιριών και τώρα.. Το σκηνικό έχει αλλάξει ως προς το ότι οι δημιουργοί είναι πλέον ως επί το πλείστον οι ίδιοι διαχειριστές της δισκογραφίας τους και δεν περιμένουν μάταια να προσέξει τη δουλειά τους κάποιος πεφωτισμένος παραγωγός δισκογραφικής εταιρίας. Όμως πέρα από μεράκι και τεχνογνωσία απαιτούνται χρήματα και συνεργάτες, κάτι όχι εύκολο για όλους.      Πολλοί ξεκινούν σιγά σιγά με την κυκλοφορία singles που είναι και μία τάση πλέον. Τα αισιόδοξα δεδομένα: Πολλοί ταλαντούχοι και καταρτισμένοι μουσικοί, ειδικά οι νεώτεροι, θαυμάσιες νέες δουλειές, έστω και όχι μαζικά προβεβλημένες. Είναι μεγάλη χαρά για μένα να γνωρίζω άλλους δημιουργούς και να αλληλεπιδρώ μαζί τους, διαδικασία στην οποία βοήθησε πολύ η ραδιοφωνική μου εμπειρία και η συνεργασία με το “Μουσικόγραμμα”.




Αρετή σε ευχαριστούμε πολύ για αυτή τη συνέντευξη. Θα θέλαμε κλείνοντας να μας μιλήσεις για τα μελλοντικά βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα σχέδια σου.



Εγώ ευχαριστώ για την όμορφη συζήτηση. Μετά από ένα δίμηνο εντονότατης    δραστηριότητας όσον αφορά τις ζωντανές εμφανίσεις, ξεκουράζομαι και  ετοιμάζω νέο υλικό. Γράφω νέα τραγούδια στο πλαίσιο της φετινής μου συνεργασίας με τους θαυμάσιους νέους στιχουργούς των φετινών σεμιναρίων στιχουργικής του Μικρού Πολυτεχνείου, υπό την καταπληκτική καθοδήγηση του κ. Κώστα Φασουλά. Επίσης ετοιμάζομαι για νέα παράσταση με θέμα τη Σμύρνη που θα κάνει πρεμιέρα σε Αθηναϊκό θέατρο το Μάρτιο.  Πρόκειται για θεατρική παρουσίαση ολοκληρωμένου έργου σε μουσική δική μου και στίχους του ποιητή και συγγραφέα Θανάση Σάλτα, ο οποίος έχει γράψει και τα κείμενα της παράστασης. Ερμηνευτές θα είναι η Θέλμα Καραγιάννη και ο Ισίδωρος Πάτερος, ενώ την σκηνοθεσία υπογράφει η Ιωάννα Μαστοράκη.



OFFICIAL LINKS

Κοκκίνου Αρετή Βιογραφικό και Δισκογραφία

Γεννημένη στην Αθήνα, άρχισε σπουδές κιθάρας το 1983. 
Το 1990 αρχίζει μαθήματα ηλεκτρική κιθάρας με το Γιάννη Δρόλαπα ενώ παράλληλα, έως το 1997, συμμετέχει στα συγκροτήματα rock και pop ύφους «Είλωτες» και «Scoria» ως ηλεκτρική κιθαρίστρια στις ζωντανές τους εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα και στην ηχογράφηση των CD «Εν σταύλοις» και «Ζωή Ένεκεν», αντίστοιχα. Τ
ο 2000 δημιουργεί το σχήμα «Νυχτερινή Απόδραση», demo τραγούδια του οποίου, με μουσική και στίχους της, παρουσιάζονται ζωντανά στο ραδιόφωνο της ΕΡΑ (στην εκπομπή της Αρχοντούλας Πέτρου) και παίζονται από την ΕΡΑ Ανατολικού Αιγαίου και τον ραδιοφωνικό σταθμό Πόλις. To συγκρότημα παρουσιάζεται στα μουσικά  περιοδικά «Μουσική» και «Jam», καθώς και στο ηλεκτρονικό περιοδικό «Avopolis».

Την ίδια εποχή κάνει μαθήματα μαντολίνου με την Βιβή Γκέκα. Συμμετέχει για ένα μικρό διάστημα στην Κλασσική Μαντολινάτα Αθηνών το 2003.
Κάτοχος πτυχίων αρμονίας , αντίστιξης και φούγκας και σπουδάστρια σύνθεσης στο "Συμφωνικό Ωδείο" με τον Χρήστο Αναστασίου.

Μέλος του μουσικού σχήματος "Ευδαίμονες" του Δημήτρη Μητσοτάκη, τόσο στην ομόνωμη δισκογραφική δουλειά όσο και στις ζωντανές εμφανίσεις του σχήματος.

Συμμετοχή στην θεατρική παράσταση «Οι κυνικοί ξανάρχονται» του Νίκου Καλογερόπουλου στις καλοκαιρινές παραστάσεις του 2006.

Μακρόχρονη παρουσία στις μουσικές παραστάσεις του Σπύρου Κουρκουνάκη σε συναυλιακούς χώρους και στον Ιανό Αθήνας(πρόσφατη συνεργασία τους με την Πίτσα Παπαδοπούλου). Συνεργασίες με τον Κώστα Μάντζιο, τη Μαρία Κανελλοπούλου, στα προσωπικά της προγράμματα, και στην παράσταση «Υποθέσεις Γυναικών» με την Πένυ Ξενάκη Μέλος του σχήματος Gaia+ της Γεωργίας Βεληβασάκη. Πλαισιώνει από τον χειμώνα του 2011 τα προσωπικά προγράμματα του επί πολλά έτη τραγουδιστή της Λυρικής Σκηνής Δημήτρη Κάσσαρη, μαζί με το κλασσικό κιθαρίστα Νίκο Μανιταρά. Μέλος του σχήματος εθνικ-έντεχνης μουσικής «Άραθελ» .
Ως τραγουδοποιός και ενορχηστρώτρια, υπογράφει τη νέα η δισκογραφική δουλειά με τίτλο "Η ζωή στο βασίλειο του τίποτα" της νέας τραγουδίστριας Θέλμας Καραγιάννη.
Έχει επίσης επιμεληθεί την ενορχήστρωση της παράστασης «Γυναίκες Δημιουργοί» με τον Νίκο Καρακαλπάκη και την Θέλμα Καραγιάννη που παρουσιάστηκε πέρυσι στο θέατρο Eliart. Επιμέλεια σειράς επιτυχημένων ηχογραφήσεων του πρώτου σε πρωτότυπα κομμάτια αλλά και ακουστικές διασκευές.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου