Σάββατο, 25 Ιανουαρίου 2020

Αλλάξτε συνήθειες – Βελτιώστε τη ζωή σας!




Πόσο εύκολο όμως είναι να αλλάξουμε μια συνήθεια;
Οι συνήθειες έχουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα: απαιτούν λίγη ενέργεια, σε αντίθεση με την ψυχική ενέργεια που απαιτείται στα πλαίσια της αυτορρύθμισης, όταν δηλαδή κατευθύνουμε τη συμπεριφορά μας κι ελέγχουμε τις παρορμήσεις μας σε κάθε στιγμή, σύμφωνα με τις επιθυμίες μας και τις αξίες μας.
Ο εγκέφαλός μας αναζητά πάντα τρόπους για να γλυτώνει ενέργεια, δηλαδή να εξοικονομεί την προσπάθεια.

Η δύναμη της συνήθειας
Ο Duhigg, συγγραφέας του βιβλίου «Η Δύναμη της Συνήθειας: Γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε στη ζωή και τη δουλειά μας» γράφει: «Κάθε συμπεριφορά που μπορεί να αναχθεί σε ρουτίνα είναι μια συμπεριφορά λιγότερη για την οποία πρέπει να δαπανήσουμε χρόνο και ενέργεια συνειδητά για να σκεφτούμε και να αποφασίσουμε». Με τη γνωστική οικονομία και την αποδοτικότητα των συνηθειών μας, ο εγκέφαλος μπορεί να επικεντρωθεί στις σημαντικές αποφάσεις της ζωής και απελευθερώνεται ώστε να ασχοληθεί με δραστηριότητες που απαιτούν πολύ σκέψη, όπως είναι η αντανάκλαση του παρελθόντος  και ο σχεδιασμός για το μέλλον.
Οι συνήθειες είναι ισχυρές. Με το 40% περίπου της καθημερινής μας δραστηριότητας να  επαναλαμβάνεται με τη μορφή των συνηθειών, αυτές διαμορφώνουν την ίδια την ύπαρξή μας και τελικά το μέλλον μας.
Οπότε, αν σκοπεύετε να βελτιώσετε τη ζωή σας, σκεφτείτε: αν αλλάξετε τις συνήθειές σας προς το καλύτερο, αλλάζετε τη ζωή σας προς το καλύτερο.

Για να αλλάξετε συνήθειες δημιουργήστε νέες ρουτίνες
Τεχνικά, η συνήθεια ορίζεται ως «μια επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά που υπαγορεύεται από ένα συγκεκριμένο πλαίσιο κανόνων, συμβαίνει συχνά χωρίς μεγάλη επίγνωση ή συνειδητή πρόθεση και αποκτάται με συχνή επανάληψη». Μπορεί να θεωρηθεί ως «βρόγχος συνήθειας» που ακολουθεί αυτόματα ο εγκέφαλος: «Όταν βλέπω τον κανόνα, θα εκτελέσω τη ρουτίνα για να πάρω ανταμοιβή». Μελέτες δείχνουν ότι όταν διαμορφωθούν, οι συνήθειες κωδικοποιούνται στις δομές του εγκεφάλου και δε μπορούν ποτέ να εξαλειφθούν πραγματικά – αντικαθίστανται μόνο με ισχυρότερες συνήθειες. Γι’ αυτό είναι τόσο δύσκολο να αλλάξουν. Δεν είναι μόνο ζήτημα θέλησης – είναι θέμα επαναπρογραμματισμού του εγκεφάλου. Για να αλλάξετε μια συνήθεια, πρέπει να δημιουργήσετε νέες ρουτίνες: διατηρήστε τον παλιό κανόνα και δώστε την παλιά ανταμοιβή, αλλά εισάγετε μια νέα ρουτίνα.
Η εισαγωγή νέων ρουτινών δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Ανεξάρτητα αν ξέρουμε τι είναι καλό για εμάς κι αν έχουμε τις καλύτερες προθέσεις, οδηγούμαστε στο να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που κάναμε πάντα. Είναι δύσκολο να τις αλλάξουμε, αλλά μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε τις πιθανότητες επιτυχίας έχοντας αυτογνωσία και χαράζοντας στρατηγικές.

Μάθετε ποιοι είστε και αξιοποιήστε τις ικανότητές σας
Η αλλαγή γίνεται πιο εφικτή αν δώσετε προσοχή στο ποιοι είστε και αν εισάγετε ρουτίνες που αξιοποιούν τις δυνάμεις, τις τάσεις και τις ικανότητές σας. Πχ. αν είστε νυχτερινός τύπος και ξυπνάτε αργά, μη προσπαθήσετε να ξεκινάτε τη μέρα σας μια ώρα νωρίτερα ώστε να αρχίσετε γυμναστική.
Η αλλαγή γίνεται επίσης πιο εφικτή αν επιλέξετε μεθόδους που ενισχύουν τις πιθανότητες για επιτυχία. Για παράδειγμα, ανάλογα με τις ικανότητές σας να αυξάνετε ή να μειώνετε τη δυσκολία, να παίρνετε μέτρα προστασίας, να εισάγετε ή να αποκλείετε περισπασμούς, να λογοδοτείτε, να προγραμματίζετε ανταμοιβές κ.ά. Όσο περισσότερες στρατηγικές χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό, τόσο το καλύτερο.

Η επιτυχημένη αλλαγή οδηγεί στην ευεξία
Μερικές φορές απαιτούνται επαναλαμβανόμενες προσπάθειες κι αποτυχίες. Κάθε προσπάθεια αναμφισβήτητα αξίζει και συχνά μια επιτυχία οδηγεί σε μια άλλη. Όταν σκέφτεστε τις συνήθειες και πώς επηρεάζουν τελικά την ευεξία, την υγεία, την ευημερία και την ποιότητα ζωής στην οποία στοχεύετε, σκεφτείτε ότι η ευεξία είναι μια δυναμική, διαρκώς μεταβαλλόμενη, κυμαινόμενη διαδικασία. Είναι ένας τρόπος ζωής, που σας επιτρέπει να γίνετε το καλύτερο είδος ατόμου που μπορείτε να είστε, σύμφωνα με τις δυνατότητές σας, τις περιστάσεις και τη μοίρα σας. Το παρόν και το μέλλον βρίσκονται στις επιλογές που κάνετε σήμερα!








ΠΗΓΗ: Med Melon

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου